Slaňovací brzdy
Slaňovací brzda je technický prostředek pro řízený sestup (případně vzestup) osob po textilním laně jak ho specifikuje norma EN 1891. K použití slaňovacích brzd dochází zejména při slanění, záchraně zraněného, nouzovém výstupu či krátkém výstupu po laně, polohování, nebo se používá v systémech pro vytahování břemen – kladkostrojích (vždy doporučeno se zajištěním na druhém laně pomocí zachycovače pádu).
Norma EN 341 (Prostředky ochrany osob proti pádu – Slaňovací zařízení pro záchranu) specifikuje slaňovací zařízení, která obsahují slaňovací vedení, určená pro záchranu a k ochraně proti pádům v záchranném systému, který je systémem ochrany osob proti pádu. Podle EN 341 se takové zařízení musí používat se statickým lanem o průměru 11mm v souladu s EN 1891.
Norma EN 12841 (Prostředky ochrany osob proti pádu - Systémy lanového přístupu), charakterizuje nastavovací zařízení lana určená pro použití v systémech lanového přístupu, která mohou být navržena pro použití jednou osobou, nebo v případě záchrany, pro dvě osoby současně. Nastavovací zařízení lana nejsou vhodná pro použití v systému zachycení pádu.
Slaňovací brzdy určené pro horolezectví upravuje norma EN 15151 (Horolezecká výzbroj - Brzdící prostředky), používají se pro slaňování v horolezectví, zejména speleoalpinismu, speleologii, canyoningu, ale i lanovém přístupu.
Rozdělení podle použití:
- sportovní slaňovací brzdy, např. PETZL GRIGRI
- pracovní slaňovací brzdy, záchranné, např. PETZL RIG
Rozdělení slaňovacích brzd podle konstrukce:
- jednoduché: např. slaňovací osmy, válečkové brzdy
- se samoblokujícím efektem
- bezpečnostní (jsou nejbezpečnější, mají pojistku proti panice – tzv. antipanic) – např. ISC D4, CT Sparrow